Guide: Sådan planlægger du den perfekte #SPISUDEHJEMME-aften

Savner du at spise ude disse dage? Det er du ikke alene om! Hvis der er noget, vi danskere virkelig dyrker og holder af, så er det at spise ude. Følelsen af at få serveret et lækkert måltid mad uden selv at skulle lave det og bevæge os ud for hjemmers fire vægge. Vi kan vist hurtigt blive enige om, at dét at spise ude bare kan noget! Faktisk spiser den gennemsnitlige dansker ude minimum 1 gang om ugen. Savnet efter at spise ude er derfor forståeligt.

Foruden at støtte de cafeer og restauranter, der reelt står over for et stort problem disse Coronadage, kan du ligeså få stillet ‘udelysten’ ved at #spiseudehjemme. Vi guider her til, hvordan du kan få den bedste ‘udefølelse’ inden for hjemmets fire vægge. Lige til en date i stuen!

TIP #1: Sæt stemningen!

Hvad gør du typisk, inden at du skal ud at spise? Vi gætter på dette: Du dresser up, lytter til lidt lækker musik og sætter stemningen. Gør det samme derhjemme. Hop i et lækkert sæt tøj, sæt din yndlingssang på og sæt stemningen højt.

TIP #2: Invitér venner med

Hvorfor spise alene, når du kan invitere en håndfuld venner med? Planlæg, at I spiser sammen over FaceTime og del et måltid mad virtuelt. I kan eventuelt forlænge glæden ved at snakke sammen et par dage inden og brainstorme på, hvor(fra) I skal spise. Der er bare noget ved det at samle folk om et måltid – virtuelt eller fysisk.

TIP #3: Sæt tid af til at vælge, hvilken mad du skal spise

Det bugner af steder, der leverer mad ud af huset disse dage. Overvej, hvilket køkken, du er i stemning for: nordisk, italiensk eller fransk? Pizza eller salat? Smag lige på valget en gang eller to. Måske du også skal have dessert? Ja, det skal du da!

TIP #4: Dæk op til dig selv (+ partner)

I stedet for at spise direkte af bøtten, så dæk op til dig selv. Smæk måske endda en dug på bordet, fordi hvorfor ikke? Skænk et glas vin eller to. Servér en øl i et flot glas. Det lyder sig, at “be able to set a table so that you feel like you’re dining – not just sitting and eating”.

Måske tiden er til, at du rent faktisk lærer, hvordan man dækker det perfekte bord med korrekt angivet gaffel, ske, kniv og vandglas? Send os dit bedste bud på Instagram og tag os @spisudehjemme og #spisudehjemme

TIP #5: Gå ind og ud

Gå ud af døren og gå ind igen. Som, at du faktisk gik ind på dit favoritspot. Det skaber fornemmelsen af, at du skifter lokation – noget, der rent faktisk virker og stimulerer os.

Hvorfor det faktisk virker

Det kan måske lyde skørt at ‘sætte stemningen’, men rent faktisk er der noget om snakken! Forskere har studeret i, hvad der udgør den perfekte aften ude. Jon Levy er adfærdsforsker og har studeret inden for det her felt. Han har lavet en step-by-step guide til at få en ‘awesome night out’. Foruden at elske data og psykologi, elsker han at feste. Hans bog The 2Am Principle: Discover The Science of Adventure forklarer, at der er 4 elementer, der gør, at en aften ude føles ‘adventurous’. Dette er, hvad enten du er i din hjemby – i denne forstand dit hjem – eller ude i en jungle i vildmarken:

  1. Gruppen – den gruppe du er med gør selv den værste lokation sjov, som Levy siger.
  2. Movement (bevægelse) – alene dét at skifte lokation gør, at vores hjerne stimuleres på en anden måde. Fx at gå ind og ud eller sidde et andet sted at spise end vanligt.
  3. Mission – dét at have en mission med aftenen. Det gør, at du rykker dig ud over din ‘comfort zone’.
  4. Begræsninger – følelsen af, at du skal gøre noget for det; noget hvor du egentligt er lidt begrænset, men som du må bryde ud af. Fx kan du sætte begrænsninger ved kun at måtte vælge burgere eller vegansk eller prøve noget, du tidligere ikke har kunnet lide. Eller spise i fuldstændig mørke.

Det hele handler om at sætte stemningen for en aften, du aldrig har haft før! Og hvor mange har egentligt haft en perfekt spise ude hjemme-Corona-aften? Du har chancen. Nu.

God appetit!

Vi glæder os til at følge med i jeres spise ude derhjemme-eventyr.